YANG
JIWON


Analysis of Consumer Purchasing Behavior Models according to Contents of Fashion Shopping Platform Applications -Focusing on the top three MAU companies in the women's shopping mall gathering service application-, 2021


패션 쇼핑 플랫폼 애플리케이션의 콘텐츠에 따른 소비자 구매행동 모델 분석
-여성 쇼핑몰 모음 서비스 애플리케이션 MAU 상위 3사 중심으로-



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With the development of technology, the flow of fashion retailing is shifting to online shopping. In particular, the two facts, the widespread Untact(contactless) atmosphere due to the COVID-19 and the emergence of the MZ generation, are leading the online shopping market, especially the rapid growth of mobile commerce. The mobile fashion shopping platform application, the fourth generation of online commerce, provides convenient shopping services by gathering various shopping malls in an application and providing various contents quickly and conveniently. The platform business serves as a new strategy for the existing fashion business owners because it can satisfy the consumers' needs and effectively increase sales. The growth of mobile commerce has expanded the scale of the online shopping market. At the same time, it has changed the shopping environments and the buying behavior of consumers. This study researched the contents and models of buying behavior of the top three platform applications, the newly emerging fashion shopping platform applications, and the brands targeting female consumers. By doing that, the business trends of fashion shopping platform applications are represented. Also, the business strategies and directions, as reference for companies that will suggest the new platforms for fashion retailing, are proposed.


기술의 발달로 패션 유통의 흐름이 온라인 쇼핑을 중심으로 이동하고 있다. 특히 신종 코로나바이러스 감염증(코로나19) 여파로 인한 언택트(비대면) 기조의 확산과 MZ 세대의 등장은 온라인 쇼핑 중에서도 모바일 쇼핑 시장의 성장을 빠르게 견인하고 있다. 4세대 온라인 커머스인 모바일 패션 쇼핑 플랫폼 애플리케이션은 다양한 쇼핑몰을 한데 모아 편리한 쇼핑 서비스를 제공하며 신속성과 편의성을 무기로 다양한 콘텐츠를 제공한다. 플랫폼 사업은 소비자의 니즈를 충족하고, 이로 인한 판매자의 매출 증대 효과가 뛰어나 기성 패션 사업자들의 새로운 전략으로서 기능한다. 모바일 커머스 환경의 성장은 온라인 쇼핑 시장을 더욱 팽창시킴과 동시에 소비자가 상품을 접하는 쇼핑환경과 소비자의 구매 행동에 변화를 가져왔다.
본 연구에서는 새롭게 부상하고 있는 패션 쇼핑 플랫폼 애플리케이션 중에서도 여성 소비자와 여성을 대상으로 하는 쇼핑몰 및 브랜드를 연결하는 플랫폼 애플리케이션 상위 3사의 콘텐츠와 그에 따른 소비자 구매 행동 모델에 대해 분석함으로써 패션 쇼핑 플랫폼 애플리케이션의 비즈니스 동향을 밝히고 새로운 패션 유통으로서 신규 플랫폼을 제시할 기업의 참고 자료로서 비즈니스 전략에 대한 방향을 제시하고자 한다.


根据技术的发展,时尚流通的中心逐渐流向网络购买流通. 尤其因新官疫情的影响网络化(非对面)的发展和MZ时代消费者的出现更加促进了时尚市场的线上购买的趋势. 4时代的网络时尚软件将诸多不同时尚品牌放到一块,提供更加迅速便利的购买体验为强点. 平台事业能够满足消费者需求, 由此达成的销售额的增大效果,能够成为时尚企业的市场攻略战略. 网络时尚环境的成长使时尚市场进一步膨胀的同时带来的消费者购买行为的变化.
该研究分析了新兴出现的以女生为消费对象的网络软件3家,明确了商业化发展趋势,作为新时尚流通的参考材料,提出了新型商业化战略.





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