Kim
Do A


A study on customers' intentional behaviors influenced from the service quality and emotional responses in the one person hair salon, 2023


1인 헤어샵 고객의 서비스품질과 감정반응에 나타난 행동 의도 관계연구분석, 2023


The emergence of one-person households has grown with the spread of consumer culture utilizing individual needs, and the beauty beauty industry that pursues individual aesthetic beauty has developed in diverse and differentiated changes. Among them, hair salons with one person increased amidst the rapid social change under the influence of Covid-19, and customer needs that gave special value were linked to behavioral intentions through satisfaction of service quality and emotional response.

The emergence of one-person hair salons, which can replace satisfaction in the past era that depended on service quality, is changing and developing customer needs and behavioral intentions with the diversity of desires shown in service quality and emotional responses.

The main purpose of this study is to research and analyze the relationship between service quality and behavioral intention shown in emotional responses of single-person hair salon customers. As a result, the behavioral intention shown by customers using a one-person hair salon was divided into service quality factors and emotional response factors, and the research analysis was identified in a professional and systematic relationship.

The research method is from November 28 to December 23, 2022, targeting men and women who have used one-person hair salon at least once, training customers using one-person hair salons in Gyeonggi-do, beauty prospective entrepreneurs, and trainees in qualification training courses The final 352 copies of the self-administered questionnaire were used as analysis data through a beauty school institution.

Frequency analysis, descriptive statistic analysis, cross-tabulation, independent sample t-test analysis, variance analysis, reliability analysis, and correlation analysis were performed using the online survey function of the KSDC DB (Korean Social Science Data Center) website.
Through the analysis results, we analyzed the relationship between the behavioral intention and each factor in the service quality and emotional response of one-person hair salon customers.


1인 가구의 등장은 개인 니즈를 활용한 소비문화의 확산으로 성장하였으며 개인의 미적 아름다움을 추구하는 뷰티 미용 산업은 다양하고 차별화된 변화 속에서 발전하였다. 그중 1인 헤어샵은 Covid-19 영향으로 사회 급변화 속에 증가하였으며 특별한 가치를 부여한 고객 니즈는 서비스품질과 감정반응이란 만족감을 통해 행동 의도로 연결되었다.

과거 서비스품질에 의존 되었던 시대에서 만족감을 대체할 수 있는 1인 헤어샵의 등장은 서비스품질과 감정반응에서 나타난 욕구의 다양성으로 고객 니즈와 행동 의도를 변화 발전 시키고 있다.

본 연구는 1인 헤어샵 고객의 서비스품질과 감정반응에 나타난 행동 의도 관계를 연구 분석하는데 주된 목적이 있다. 이에 따른 1인 헤어샵 이용 고객에게 나타난 행동 의도를 서비스품질 요인과 감정반응 요인으로 나누어 전문적이고 체계적 관계로 연구분석을 규명하였다.

연구방법은 2022년 11월 28일부터 12월 23일까지 1인 헤어샵 1회 이상 이용한 유경험자 남 · 여를 대상으로 경기도 지역 1인 헤어샵 이용 고객과 뷰티 예비 창업자 수강생 및 자격 양성과정 훈련생을 교육하는 미용학교 기관을 통해 자기 기입식 설문지 최종 352부를 분석자료로 사용하였다.

KSDC DB(한국사회과학데이터센터) 홈페이지의 온라인 설문조사 기능을 활용하여 빈도분석, 기술 통계량 분석, 교차분석, 독립표본 t 검정 분석, 분산분석, 신뢰도 분석, 상관관계 분석을 하였다.
분석 결과를 통해 1인 헤어샵 고객의 서비스품질과 감정반응에 나타난 행동 의도와 각 요인들의 관계 분석을 하였으며 본 연구를 토대로 1인 헤어샵 운영자 및 창업 희망자, 미용 뷰티 관련 미용 학계 연구에 방향성을 제시한다.





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